Wednesday, January 19, 2011

Bay' al inah

semua orang tertanya-tanya mengenai sistem kewangan islam yg digunakan oleh syarikat kewangan di malaysia sekarang.Tahukah kamu bay' al inah dan bay' tawarruq digunakan secara meluas di negara kita dan telah menaikkan taraf kewangan di negara sedangkan bay' al inah ditolak mentah2 oleh para ulama di timur tengah kerana mereka mengatakan haram..ramai yg bertanya kenapa malaysia masih menggunakan sistem itu walaupun ditolak.hal ini demikian kerana,kita berpegang kepada mazhab as syafie.mazhab as syafie membenarkan bay al inah.knp and mengapa? kita sebenarnya perlu sabar dalam menuntut sesuatu.

knp sebenarnya hal ini menjadi berbeza hukumnya? kita lihat pd istilah yg disimpulkan plh imam2 tersebut.
  • imam assyafie : beli brg secara hutang,terima,pstu dijual semula kepada pihak itu secara tinggi@hutang.
  • imam hanafi : jual secara tangguh@tinggi,pstu beli semula dgn hg yang rendah
  • imam maliki : jualan ynag dilakukan seseorg yg diminta daripada sesuatu barang yang tidak dlm milikan
  • imam hanbali : alamak lupe da..huu..cari la sendiri ye.. sorry
al inah ialah kontrak yg membabitkan urus niaga jualan dan pembelian semula aset oleh penjual.

untuk lebih jelas n mengelakkan kita daripada mengatakn bahawa bay' al inah ini sebagau salah satu riba,kita boleh tgk pada modus operandi.

contohnya :
sudirman membeli perabot dr kakaknya rm417 dan perlu dilangsaikan dalam mse 32bulan.suatu hari sudirman ni bankrap then dia xmampu untuk byr perabot tersebut.oleh sebab itu dia mejual semula perabot itu kpd kakaknya dgn harga rm260.

seperti yg aku bg contoh di atas.kesimpulannya sudirman tidak perlu membuat pinjaman dr mne2 pihak apabila mengalami bankrap.malah,sudirman mendapat wang dgn menjual semula brg itu kepada kakaknya.

kata jumhur ulama' dalam hal ini adalah haram.
akan tetapi mazhab syafie=dibenarkan bagi mengatasi masalah kecairan kewangan negara tanpa terlibat dalam pinjaman riba.
dengan menggunakan kaedah akkhaf al dararain.
  • perbezaan antara muqtada al aqd dgn niat sebenar
  • hujah penolakan=kaedah sadd zarai'

No comments:

Post a Comment