Showing posts with label daging. Show all posts
Showing posts with label daging. Show all posts

Tuesday, December 22, 2020

oblong prosperity

hai semua.petang semalam kite try resipi burger prosperity.
burger prosperity ni daging dia beralut black pepper gravy tuu.

ok sedia ye.
kita mula dengan goreng dulu daging tu.goreng tanpa minyak k.nak guna air fryer pun boleh.

lepastu,guna periuk sama je,letak butter skit,tumis bawang holland.masukkan tepung gandum.bagi brown2 skit.
masukkan black pepper dan air.agak2 ye.letak sikit2.xnak cair sangat.

masukkan satu sudu kecil sos tiram,satu sudu kecil kicap utk kasi gelap skit.

kite tambah cendawan butang sebab suka.hehe.tambah blackpepper lagi sebab nampak macam tak cukup je.πŸ˜‚
sebenanrnya nakletak salad dlm burger nanti.tapi dah habis rupenye.nampak cendawan kite letak cendawan la dlm tu.sedap juga.

masukkan daging oblong tadi.tutup api.

potong roti,letak daging tadi..slice tomato.kalau suka bawang mentah boleh potong bawang bulat2.
sos boleh letak ikut site rasa masing2.
boleh makan.xsampai setengah jam dah siap!

untuk anak2 kite buat garlic bread dan mushroom soup resipi.hihi
abi cakap dah macam makan di kedai western minum coffee pulak.hahaha
sedap sengoti.jadi molek.😁

Thursday, December 17, 2020

daging salai masak lemak cili api.

menu utama hari ini daging masak lemak cili tak berapi.versi anak2 tak boleh pedas2.nak pedas boleh,kena masak lauk lain pulak la untuk anak2.

watak utama semestinya daging salai.beli yang siap je.sokmo guna brand ramly.ni kakak kasi hari tu.dia suruh try.haha.
daging salai ni nampak bersalai la klo nak banding dengan yang ramly.ada burn2 sikit.ramly punya xde burn2 tu.

blend semua aku letak bawang nak kasi pekat.xnak xpe.
blend - bawang,cili merah,serai,halia,lengkuas.
dah blend tuang je dalam periuk korang.
masukkan air
masukkan daging salai.tunggu mendidih.
masukkan santan,garam...stir them until they are mixed well.kacau2 sampai dia mendidih.jangan tinggal tau.nanti santan naik ketul2.
dah siap.semudah abc kanπŸ˜πŸ‘
tadaa

makan dengan telur dadar dan salad dah cukup.

Tuesday, March 4, 2014

daging masak halia

salam,da setahun lebih sikit x menaip kt blog.rse mcm pelik plak bila bkak.mcmmmm 'ehh ak ad blog ke?' haha.what the krik krik krik..kriuk kriuk pun boleh.haha da lama xmakan makanan ringan kt jordan ni import dr thai xsilap.kt packing dia ad tulis kriuk2,nme sebenar ap entah.

Tajuk etah apa2 jugak.mood frozen i think?lol..winter yg xtentu,mcm winter skjp,pstu summer kjp.Allah...setakat ni da 2x tgk cite tu.nice story about siblings.elsa n anna.i'm so wowwww when anna is frozen,n elsa come hugs her sister,and then anna alive.haha.the true love is from her famliy member.yessss its so true.air dicincang xkan putus.tbe2 msuk peribahasa.haha.

and yesterday,you know for the first time in three years as wife i made 'daging masak halia'.so simple to made it.i dont know why i didnt do it before this.may be because it is so simple and easy.berlagaaaakk gileee.(sy mmg pandai masak pun,suami saya cakap.:p)

recipe for daging masak halia
-bawang merah
-halia of course
-chili
-capsicum
-salt n sugar
-capsicum
-daging (sila pilih bhg yg xliat)
-oyster sauce
-black pepper
-water
-corn flour

firstly,tumis 3 bhn first.then masukkan daging.bila daging da tukar warna,masukkan 1 teaspoon corn mix with cup of water.then,masukkan black pepper,capsicum,oyster sauce,salt and sugar.kalau nak byk kuah,lebih kan air.pastu boleh tabur daun sup kalau suka.kalau tanya ak,semestinya aku tabur.hehe.cantik skit.

ok,got to go,got to sleep.must change diapers for huda first.1.20am now.huda not sleep yet..esk kls pkl 9.oh nooo.6t kite story about huda.the solihah,zakiyah,jameelah in the house.hihi.

Monday, May 2, 2011

how to cook daging kicap surely??


haha..xpandai pun masak..tp buat2 pandai.chef wan kata,jangan takut untuk masak..hehe..bila tension,memang seronok cakap pasal makanan.+p xd mood..aaaaa..kita teruskan dgn bahan2.

bahan-bahannya:daging,kicap,cili api,halia(dpt menaikkan bau yg wangi n hilangkan bau dging yg xsdp tu..hihi.,bawang,daun sup,minyak

p/s:bahan2 tu basuh ya..jngan xbasuh pulak..lalala

1st:kita rebus daging sampai air kering/daging lembut(to make daging lembu empuk)haha
2nd:panaskan minyak,then,masukkan bawang,cili api,halia sampai wangi macam saya!!
3rd:then masukkan kicap.kacau2
4th:masukkan daging yg sudah empuk..
lastly rasa la..da ok semua,,hidangkan bersama daun sup..hehe..

by:chef adah=p

sos garlic(thoum)

Bismillahirrahmanirrahim.. mayo bawang putih/Ψ«ΩˆΩ… bawang putih 7biji telur putih 2bhg ½ sdb garam(kite kurg skit lagi) ½ biji lemon 1½ cawan ...