Showing posts with label ikan. Show all posts
Showing posts with label ikan. Show all posts

Saturday, January 16, 2021

siakap tiga rasa

salam pkpb 4th day.hhaha

ok.yang ni dah lama sebenarnya masak.tapi aku dah save gambo siap2.sebab ikan ni menu yang jarang2 masak.sebab suami kurang skit ikan2 ni sebab tulang2 dia yang tajam tu.so biasanya bila masak ikan ni,aku akan perisi ikan tu bagi kat suami dan anak2.hahahha..manjakan diorang..

ok kite mula ye.macam biasa aku suka mula dengan step terus.bahan2 korang line senarai sendiri lah dr step2 tu.hahah.

gaul ikan dengan kunyit dan garam.goreng garing.

hari tu masa beli ikan ni periuk ni xde lagi.jadi aku potong dua.tu yg terbelah tu walaupun kuali tu besar.hhihi

mula2 panaskan minyak,dan tumis bawang besar,bawang putih,halia,serai.

masukkan sikit cili blend.tumis sampai naik bau yang sedap.xde bau mentah.

then tuang air sikit,sos tomato,sos cili dan juga sedikit sos tiram.perah sedikit lemon.

perasakan dengan garam dan gula.tunggu jap sampai mendidih then tuang kan keatas ikan yang dah goreng td.tabur daun ketumbar sikit.siap! 

keluar pinggan ikannya.hahahha


silalah cuba!😁



Wednesday, April 20, 2016

Ikan cencaru bakar

Hai.hari ni aku nak kongsikan resipi ikan cencaru bakar.ini first time ak buat.sebelum ni tengok2 je mak buat.klobak buat,aku guna pes bakar yg siap da.haha.semalam aku duk dalam kedai,duk cari rempah tu,xjumpe2. Uittt,asal xde plak ni Kan...huhu..
Aku pun search resipi tu dlm kedai jgk,haha.tgk2,senang sangat ni boleh wat sendiri.haha.aku olah2 ikt tekak aku.so ni Cara aku buat.

Resipi ikan cencaru bakar.
Ikan cencaru
Bawang besar + Bawang putih + Lada kering=blend semua.
Daun kesum
Asam Jawa dibancuh sikit je tau
Garam
Gula

Tumis semua bahan kecuali ikan.sambil2 tu bersihkan ikan Dan belah belakang ikan.bila bahan2 tumis da naik minyak,boleh la sumbat belakang ikan cencaru tu.then boleh bakar.ikut style korang nak bakar atas dapur ke,dalam oven ke,pemanggang ajaib pun boleh.hihi.da siap hidang dengan sayur lemak,ulam,budu or belacan.best!

Monday, May 2, 2011

ikan pari bakar

i love it..cicah ngan air asam..mmg bes la.wawawa..mudah je nk buatnya..masa nk angkt dr pan je,sakit hati sbb melekat2.huhu..panas2,macam stim muka hadap ke pan..haha..itupun guna yg tefal da..tp stil melekat.boleh bayang x muka aku?? haha..sedap baunya..

ikan pari tu perap ngan lada,kunyit,belacan,bawang putih,bawang merah,kalau suka halia letak la.then,perap la ye..maybe for 30mins..

ni tengah perap


pastu grill la..by gas?? or what?? xyah susah la.bakar atas dapur
lg sng..bes!! xd arang..haha.
tgh grill..haha

tp pastikan berlapik ya..kalau xd kertas aluminium tu,boleh guna daun pisang..hehe.i like pisang!

semetara tunggu ikan kt dpur masak,boleh la sediakan air asam..
mostly,bahan2 untuk air asam adalah:- belacan,air asam jawa,cuka
(skit je),gula,tomato,bawang,cili api..nk ltk bunga lawang pun ok..hehe

ni air asam yg tomato sahaja.:)

by:chef adah..lalala


sos garlic(thoum)

Bismillahirrahmanirrahim.. mayo bawang putih/ثوم bawang putih 7biji telur putih 2bhg ½ sdb garam(kite kurg skit lagi) ½ biji lemon 1½ cawan ...