Monday, November 21, 2011

aku:pelajar:tak boleh malas2.

bismillah.

arghh..rasa mlsnye hr ni..xtau nk wat mcm mana nk bg ad smgt smpai hlg rasa mls ni..huhuhu..hambaMu ini sgt lemah Ya Allah.kuatkanlah smgtku dlm menuntut ilmu2Mu yg xterkira itu..dlm 2bulan je lg kot nk final sem..permudahkanlah segala urusan kami ya Allah.
xstdy lg ni..huhu..susahnye nk dtg rse seriau nk stdy..huhu..okeh2..tarik nafas dalam2.mulakan dgn bismillah.doa..ok~~ak da nk start study kawan2..:)

tata

Saturday, November 12, 2011

mi kari di hari raya adha:)

salam.
so sempena hari eid adha hari tu,ak duk pk2 nk msk ape..sekali rasa mcm nk mkn mee kari..hehe.so ak bgtau la kt hubby ku nk buat mee kari mse raya.pstu,dia kata bes gak.hebat x cdgn ak?haha..ak pun ap lg..hehe.,pikir2 ape2 yg xd..semua ad.sbb ak br je hbs membeli sebelum ak buat steamboat tomyam hari tu.

so pagi raya tu,ak xmsk lg.sbb disunatkan utk xmkn lg sblum slt sunat raya.so pagi tu lps balik dari solat sunat raya br ak start memotong2 n masak la..hehe

taraaaaa....ni la mi kari ak..hehe..sedap!! mejilat sudu..sbb mkn dgn sudu..haha.and..kt sini ak nk bgtau la skit resipi utk buat mi kari ni..:)
resipinya adalah>>>>>
  1. panaskan air.masukkan sedikit garam dan minyak.dan biar hingga mendidih.
  2. kemudian masukkan spaghetti(kt jordan xd mi kuning) sampai lembut.letak dalam penapis.then ketepikan.
  3. tumis 2biji bwg besar yg telah di kisar
  4. masukkan 2sudu lada blend(kt sini lada kering pedas,xleh ltk byk2)
  5. masukkan juga satu sudu besar belacan(ak guna jenama maggi,bwk dr malaysia)
  6. tumis sampai naik minyak
  7. sambil2 tu,gaul2 ayam yg telah dipotong dgn saiz yg anda suka dgn rempah kari yg telah di peskan.:P.gaul je sepaket terus dgn aym.
  8. bila dah naik minyak,masukkan ayam yg digaul dgn rempah kari tersebut.masukkan air.
  9. nampak mcm msk je aym n da gelegak,masukkan susu or santan.aku guna dua2:P anggar dalam secawan santan,2cawan susu.lbh kurg mcm tu la.
  10. masukkan gula,garam secukup rasa.
  11. biarkan menggelegak
  12. bila da siap boleh dihidangkan bersama,daun saderi,crabstick,tauhu goreng,bawang goreng,telur rebus,carrot yg da dicelur..n ape2 yg sesuai..hehe..siap!! mudahkan?? boleh cuba tau! sgt mudah..hehe
ok la..tu je nk gtau..tata


Sunday, November 6, 2011

steamboat tomyam:))

bismillah.
setelah membeli belah brg2 basah n kering.boleh la buat steamboat.hehe.bwh ni antara bende yg ak letak dlm steambot tomyam ak.:)

antaranya...boleh lihat dalam gambar dibawah ye.

nmpk x ape yg ad dlm gambar di ats? carrot,cendawan butang,kubis,udang,ikan,ayam,sosej
n crabs stick.xlupa juga pada kiub tomyam(6 kiub)bergantung pada air la kan..hehe.boleh jgk nk letak seafood2 yg lain spt bebola ayam,dgg,ikan,udang,ketam,nk letak ketam pun boleh..hee
mangkuk n chopstick tu,xperlu pun..hehe..tu suami ak la tu tgh siap sedia utk makan..haha..comel kan?? sgt comel!!

yg di bawah ni pula kue teow.kt jordan ni xd yg mcm kt mesia.so ad satu jenama tu,Thai Choice.boleh la.tp kne rebus dulu..sbb dia punya style mcm bihun la.cuma bihun halus2..best je.rasa dia mcm kue teow.boleh jgk nk mkn dgn nasi goreng,mi kuning,n ape2 la.heheikt cita rasa masing2.kalau ak mkn kt kedai dulu,ad nasi goreng,bihun,kueteo,mikuning.mcm2 la.
tunggu masa untuk gelegak..hehe..lps tu,boleh letak kue teow dalam periuk ni.ak guna periuk biasa je.sbb kt sini,xjumpa lg periuk steamboat.

ayam

ikan

cendawan butang

sosej

crabstick

cendawan butang yg belum di potong.harga dia br2 ini 1.65 JD.tu yg terus beli tu.hehe

carrot n cendawan yg comel tu..haha

sedap2!! senang pun senang..hehehe..

Saturday, November 5, 2011

i would like to wish my parents,siblings,friends and all muslims HAPPY EID UL ADHA MUBARAK.

it is neither their blood nor their meat that reaches Allah,but it is pity from u that reaches Him.
(surah alhajj)
Wishing you a day filled with beautiful moments and cherished memories.:))