Monday, January 11, 2021

maqlubah

bismillah.jumaat baru ni kite buat maqlubah lagi.hihi.sebenarnya dah banyak kali buat.memang xkira dah brp kali buat.thanks to kakak2 mutazawwijin jgk mse kat jordan dulu,belajar dengan makcik arab,pastu belajar dengan kakak2 mutazawwijin tu buat sama2
so walaupun dah duk mesia,boleh makan maqlubah urduni lagi.hihi

bukan xde dijual di restaurant nasi arab.tapi sangat rare dan kalau ada pun tak sama macam kat jordan dulu...haha.
lagipun mudah je buatnya kann..jadi meh la kite buat.

mula2 goreng kubis bunga,ubi kentang,terung yang dah digaulkan dengan garam.paling2 kurang kena ada kubis bunga ok! sebab dia yang bawa aroma tu.sambil2 goreng,rebus ayam.aku guna pressure cooker je mudah.ayam,air(agak2 untuk masak nasi nanti,garam, chicken stock klo ada.xde takpe.bay leave klo ada.set 3-5minit 
dah siap,gaul dengan rempah maqlubah dan garam.then
rempah maqlubah aku kirim orang g joden.tp klo xde,guna je rempah maqlubah yang ada tu kan.cuma cara buat macam aku buat.hahah.ok ikut suka,xpaksa.

gaul beras dengan rempah maqlubah,kunyit sikit dan sikit garam.klo korang guna beras basmati rendam dulu dengan air kunyit.

biladah siap semua,kite susun la ok.sebab nanti kite nak terbalikkan dia.baru la sesuai dengan namanya.gtu.haha
ayam dulu
sayur2 goreng
barulah beras dan air rebusan ayam tadi.aku goyang2 sket kasi rata,sekali sayur tu timbul laaa..😂
pastu masukkan dalam periuk nasi cam biasa.

dah siap,amik talam ke,atau apa2 bekas yang besar sikit dari periuk tu,then terbalikkan dia.pastu angakt periuk nasi tu.so ayam tu dah duk diatas balik.haha

boleh makan dengan salatah dan yogurt.

SALATAH ARABI 
tomato
timun
salad
lemon
daun ketumbar
garam

-campur semua dalam satu bekas dan sebatikan.siap!

kalau suka makan dengan syattoh pun boleh buat.macam sambal skit tu kan.

SYATTOH
cili hidup
cili padi kalau nak pedas
tomato
daun ketumbar
garam
lemon skit
 - masuk dalam blender,blend je semua tu.siap! sebentar cuma.sepantas kilat..gituh..kiki

ok.selamat mencuba tau!
teaser skit mcm mana rupenye,haha.bgi semangat sket.

Friday, January 1, 2021

coffee scrub

hai semua.rumah ni sokmo ada coffee sebab suami dan aku hari2 minum kopi.jadi powder dia tu sokmo ada.fresh grind hari2 kan.jadi baru ni saje la kan nak try buat scrub.sebab muka ni duk naik jerawat je.aku jarang naik jerawat.jadi kalo naik sebiji tu rasa annoy sangat.sbb sakit.hahahah

so kite try paling basic je.

satu sudu coffee
satu sudu aloevera
kacau2 sebati

then letak la kat muka tu.best tau.sejuk sangat muka masa tu.
lepas basuh pun bau kopi lagi kt hidung ni.hahhaha

aloevera tu kite guna brand nuryn dari tupperware brands.best tau.ni ha rupenye.tube kaler hijau.
sekarang special ada sale rm99 sahaja untuk 3unit.kalau tak satu tu rm38.90 tau.
berbaloi grab ni.boleh pakai dari head to toe.haaaa...
mai la grab.tekan link ni ye.

boleh juga kalau korang nak campo dengan essential oils ke ape untuk dilute.

kite memang selalu pakai ni.cuma bau dia xwangila.xde perfume dlm tu.sesuai untuk kulit sensitif.klo korang nak wangi kena dilute la mcm kite cakap kat atas tu.hihi.ok lah.
selamat mencuba!!😁

Tuesday, December 29, 2020

pizza homemade

hai semua.lama tak menulis.busy sangat.kalau ikut banyak nak menulis resipi tapi tak sempat.dah berapa banyak gambar terkumpul.hahaha.xpelah.kita tulis satu2 bila sempat ok.

so hari ni nak bagi resipi pizza.kali ni kite buat toping mcm pizza aloha.haaa....biasa dengar kan.
bahan2 doh
500g tepung
instant yis sepaket kecik
air
2sdk susu pekat
garam secubit
telur sebiji
water roux(tepung plus air)
100ml minyak

topping: ape yang korang suka dan ada dalam peti.haha..
meat loaf
crabstick
nenas
bawang holland
white button mushroom

ok...kite mula dengan water roux/tanzhong.
inilah water roux.caranya mudah sje.dua sudu besar tepung campo dengan air panas secawan.kacau2,letak atas api jap.kacau2 sampai berbuih terus alih dari api tau.

ini antara tips utk dapat roti lembut tanpa bread softener tau.

step 2
campuran yis
2sdk susu pekat manis
sepaket yis
air suam setengah gelas je tau.jangan penuh pulak kang habis banjir dengan yis.
-kacau2 dan biarkan kejap sampai dia jd mcm tu.kalau tak jadi macam tu,yis tak aktif kena buang k.buat yang baru.atau sebelum kacau tu dah nampak yis tu melekat2 kat sudu aktif la tu.kena jadi mcm teh tarik tu ye.

sementara tunggu tu kan,masukkan semua bahan2 dalam bekas mixer kecuali minyak masuk separuh je dulu.semua tau termasuklah water roux tu..bila yis dah jadi masukkan campuran yis sekali..
uli2 dalam 20min.setiap 5min tu brenti la kejap kasi mixer rest.

sambil2 tu korang ready la topping pizza tu.kite kena cepat k.multi tasking.kerja kena kemas dan bersistem.
topping sayur.bawang,nenas dan fresh white mushrooms.

ok tgk dph balik,bila dah jd doh,dia melekat2,masukkan minyak berbaki tadi.sambing uli sampai xde yang melekat.

bahagikan doh kepada dua bahagian.sapu minyak pada loyang.
bulatkan dan lenyek dia dalam loyang.heheloyang 1
loyang 2
tengok time.set masa ye.40minit.
dalam masa 40minit tu mula sapu base topping yang korang suka.klo suka yg tomato,sapu tomato paste.hari ni kite buat aloha.base dia thousand Island.
sapu thousand island banyak2.guna spread knife k.
then tabur topping korang.meat loaf tu brand ramly sedap!
tabur mozzarella cheese.banyak2 xpe.dan pipe kan jg thousand island.
panaskan oven.
tengok jam dah cukup 40mint belum?
dah cukup,roti pun dah naik,masukkan dalam oven.bakar 180c 30mins ikut oven masing2.
siap!
sedap.habis seloyang.haha.satu lagi ada 3/4.simpan dalam peti.esok2 nak makan panaskan dalam air fryer je.sedap! mudah klo nak breakfast pagi2.haha

oklah.anak2 dah tidur.kite pun nak join.hehe.😅


Tuesday, December 22, 2020

garlic bread with mushroom soup

semalam kite makan oblong ala prosperityresepi,banyak black pepper jadi untuk anak2 kita buat garlic bread and mushrooms soup.

easy peasy je.
hanya perlukan 
-roti
-bawang putih
-marjerin or butter
-parsley flakes

firstly
cincang bawang putih kite guna chopper. dan masukkan ke dalam marjerin or butter.
kite guna mother's choice masukkan parsely flakes.kalau xde xpe.tp kalau ada lgi cantik.kacau sampai sebati.

lepas tuuu,

ambil roti panjang dan potong serong,xde roti panjang,petak pun xpe,bulat pun boleh.xde masaalah.

spread garlic butter tadi.kite sapu dua2 bahagian.haha.nak spread satu bahagian pun boleh.
bakar dalam air fryer dalam 10mins je.sambil2 bakar tu,boleh buat sup.
siap untuk anak2.🤩😍

oblong prosperity

hai semua.petang semalam kite try resipi burger prosperity.
burger prosperity ni daging dia beralut black pepper gravy tuu.

ok sedia ye.
kita mula dengan goreng dulu daging tu.goreng tanpa minyak k.nak guna air fryer pun boleh.

lepastu,guna periuk sama je,letak butter skit,tumis bawang holland.masukkan tepung gandum.bagi brown2 skit.
masukkan black pepper dan air.agak2 ye.letak sikit2.xnak cair sangat.

masukkan satu sudu kecil sos tiram,satu sudu kecil kicap utk kasi gelap skit.

kite tambah cendawan butang sebab suka.hehe.tambah blackpepper lagi sebab nampak macam tak cukup je.😂
sebenanrnya nakletak salad dlm burger nanti.tapi dah habis rupenye.nampak cendawan kite letak cendawan la dlm tu.sedap juga.

masukkan daging oblong tadi.tutup api.

potong roti,letak daging tadi..slice tomato.kalau suka bawang mentah boleh potong bawang bulat2.
sos boleh letak ikut site rasa masing2.
boleh makan.xsampai setengah jam dah siap!

untuk anak2 kite buat garlic bread dan mushroom soup resipi.hihi
abi cakap dah macam makan di kedai western minum coffee pulak.hahaha
sedap sengoti.jadi molek.😁

Monday, December 21, 2020

beli tupperware dengan mudah

assalamualaikum dan hai!!
sekarang nak beli tupperware sangat mudah tau..klik2 je.inshaAllah dalam 3hari bekerja dah sampai.sekarang ada back to school promo, nak beli boleh tekan sini.mudah kan..
dan banyak lagi..barang2 lain pun ada.b
oleh tengok di sini
macam2 ada.😁

tomyam sayur

bila time rasa nak makan simple hujan2 ni kan antara menu yang jadi tomyam la kan.

jom kita mula!
furstly macam biasa....
panaskan minyak,masukkan bawang holland,tumis sat.
masukkan pes tomyam,serai.
masukkan air
masukkan sayur2 yang kite suka.sayur banyak takpe.nanti boleh ratah2 sayur 🤩
kalau suka pedas boleh taruk cilipadi.kite mkn dgn budak2.nak pedas potong cili berasingan.😂
perahkan limau nipis,kalau xde boleh letak limau kasturi/lemon/limau purut.
kite letak dua biji.sebiji dah perah.sebiji lagi bila dah off suis.
masukkan daun ketumbar.lagi banyak lagi sedap.dah siap..ehhhh dah siap? mudah dan cepat.
makan dengan nasi dan ayam goreng berempah pun dah cukup..simple kan.
alamak gambar dah hidang xsempat snap.haha.bushra dah jerit nak makan.😂


ayam goreng berempah simple

resipi simple.tak sampai sepuluh barang.hehe

bahan2
ayam
kunyit
jintan manis
jintan putih
biji ketumbar
rempah kari
garam dan gula

ok mula2
kisar 3rempah tu.
masukkan semua bahan2 dalam satu bekas.pastikan ayam tu dan basuh tau.
gaul dia sampai sebati.ikut suka nak tangan boleh,nak guna spatula pun boleh.
perap 30mins hingga sejam.lagi lama,lagi sebati rasa dia.
lepas tu boleh la goreng.deep fry kan dia.
siap ready untuk di makan.gambar dalam pinggan tak sempat snap.anakanda lapar dah.hahahha

sos garlic(thoum)

Bismillahirrahmanirrahim.. mayo bawang putih/ثوم bawang putih 7biji telur putih 2bhg ½ sdb garam(kite kurg skit lagi) ½ biji lemon 1½ cawan ...