Friday, September 4, 2015

Maqlubah



Setelah hampir setahun xupdate.today,nak kasi resipi nasi maqlubah.maqlubah maksud dia terbalik.biasa arab akan terbalikkan nasi tu dalam talam tapi aku xde la plak talam besar2 jadi aku ambil nasi mcm biasa.

Bahan:
Rempah maqlubah
Beras
Kubis bunga
Kentang
Terung(kalau suka)
Ayam
Daun sup
Buah pelaga
Bawang
Garam
Gula

First sekali,kalau guna beras basmati,kena rendam dulu.kalau macam aku guna beras biasa je,xperlu rendam la.terus gaul dengan rempah maqlubah.
Rempah maqlubah aku bawak balik drp jordan.tp kat malaysia pun ada,xperlu terbang ke jordan semata sebab rempah.haha
 ini beras yg dah digaul dengan rempah maqlubah.

Then,buat sup ayam.kalau xnak buat pun xpe.tp aku suka rebus dulu ayam tu untuk ambil stok ayam.ada orang suka guna kiub je,tp kurang kaw la guna kiub.untuk yang buat dari kiub je,ayam tu terus perap dengan rempah maqlubah dan garam,then goreng.so aku alang2 da rebus tu,buat sup terus la.
     1.tumis bawang putih,bawang     besar sampai garing2 skit,masukkan ayam.
     2.bila ayam da putih,masukkan air,daun sup,buah pelaga,garam dan gula secukupnya.
     3.bila dah mendidih,keluarkan ayam (its ok kalau ayam kurang masak).tapis.

sup ayam.masa ni aku dah keluarkan ayamnya.

Untuk ayam pulak,perap ayam dengan garam dan rempah maqlubah.bagi aku,xkisah berapa minit,hentam je.da sampai masa,goreng aje.:D
Sambil2 tu goreng jgk kubis bunga,terung,kentang yg da dibersihkan.
ayam yang da diperap
 kentang dan kubis bunga yang digoreng


lepas tu goreng ayam.nak bakar pon boleh.boleh jugak ganti ayam dengan daging.


ok.lepas siap semua yang di atas,ambil periuk nasi,susun ayam yang da di goreng,lepas tu susun plak sayur2 yang digoreng td.last beras yg da digaulkan dengan rempah.lepas tu masukkan stok ayam td secukupnya.




sementara menuggu nasi masak,boleh la potong2 sayur sikit.gaul2 dengan lemon dan garam.kalu suka letak daun ketumbar dan pudina sikit.aku suka makan dengan sambal.aku buat macam nasi ayam tu je.tp suami aku suka makan pure je.dia suka rasa asli tu.hihi.
dalam 15-20mins tunggu,nasi pun  masak.tadaaa,ni aku punya.hehe.


selamat mencuba!:D

No comments:

Post a Comment