Tuesday, January 22, 2013

resipi nasi kerabu daging panggang

slm korang.nasi kerabu ni sbnrnye da lama da aku buat.tp br terigt nk share resipi aku kt sini.hihi.byk sbnrnye ak nk kongsi.klo blh mcm2.haha.ni pun terigt sbb ad kwn aku mintak aku mskkan n ajrkan dia wt nasi kerabu.so aku yg tgh cuti ni,ok aje.sbb umah da kms skit.hoho..klo x,umah ak,kalah umah org bujang kott..haha

Ok.first skli msk nasi dulu mcm biasa.ad org suke ltk kaler biru skit.ak xltk pape.ak biar je putih.klo ltk pun,ak ltk daun pandan bg wangi.hihi

Second utk kuah plak.ak pgl kuah budu msk.yg kaler oren tu.
Bhn2 dia bwg putih,bwg bsr,lada kering kisar semua.
Santan pekat @ blh jg gne susu
Budu @ sos bilis;p
Garam n gula.
Sedikit air.
Serai
Cara2: tumis bhn kisar smpai naik bau.tumis bersama serai yg da diketuk.pastu masukkan air,budu,santan,garam n gula.garam jgn letak lebih2.sbb budu da masin.spe letak lebih jgk,aku ketuk2 kang.haha.amboih,,garang bebenor.kikiki.lps tu sambil2 sediakan bhn lain,sila kacau2 dia sentiasa.lebih2 lg mse dia da nk mendidih sbb xnk kasi dia pecah minyak.

Third utk sambal kelapa pulak.
Bhn2 dia adalah:
encik kelapa parut
Ikan.ak guna ikan sardin je lenyek2 dia.klo gne ikan biasa,kne kukus,then leraikan dr tulang ikan tu,pstu br lenyek2.
Gula
Halia
Lada hitam
Sedikit serai


Gambo ni yg aku buat mse bila ntah.lupe sudah.

Cara2 dia,klo mcm aku yg gne kelapa prut segera ni,aku rendam dulu dlm air panas.then tapis pstu blend dgn blender kering.pastu panaskan kuali.xyh ltk minyak pun.gaulkan skli dgn gula,ikan,halia,sdikit lada hitam,serai yg dipotong2.gaul2 smpai la kering.nk buat ni amik mse skit la.n klo nk tgl,jgn tgl lme sgt.6t hangit la.wuuu

Utk sambal,aku biasa amik budu,perah lemon skit,potong cili padi,ltk bwg yg dicincang.

Untuk sayur,cincang segala ulam yg ad spt kubis,kacang pjg,timun n etc.

Pstu goreng la keropok ikan.

Mkn dgn daging panggang.waaaa..best2.
Daging biasa aku perap ngan garam,bwg putih,lada hitam,sos bbq skit.perap semalaman.pstu pgg ats tefal.itu ak la.nk perap ngan ap2 pun blh sbnrnye.

Ok.itu je kot aku rse.ha! Stu lg org biasa mkn ngn solok lada.tp aku xreti la plk buat solok lada tu.sbb xpnh buat.huu..
Okla.'izzah alhuda da tido.ini bermakna,ummi nye pun da blh tido.weee..slmt malam!! Tata.

Chef adah(lama da xbuat mcm ni.ekekeke)



No comments:

Post a Comment